Plakaty

Historia plakatu sięga przełomu XVII i XVIII w i od tego momentu aż do dzisiaj traktowany jest on jako rodzaj reklamy z przesunięciem w kierunku indywidualnej wypowiedzi artystycznej. Rozwijał się i cały czas zmienia zgodnie z postępem techniki druku. Największym szacunkiem plakat cieszył się w latach 60. i 70. XX, gdy aspirował do traktowania go jako dzieło sztuki. Obecnie plakat ma przede wszystkim spełniać konkretne cele informacyjne narzucone mu przez określone grupy społeczne. 

Odmianą plakatu jest afisz, pełniący funkcję czysto informacyjną. Plakat stanowi w całości formę graficzną i zwykle zadrukowywany jest na całej dostępnej powierzchni papieru. Najczęściej jest bardzo kolorowy, chociaż nie stanowi to dla niego normy. W plakacie obraz co najmniej dorównuje informacji tekstowej przez niego przekazywanej, a w wypowiedzi artystycznej grafika zdecydowanie dominuje nad przekazem tekstowym. 

Formaty plakatów

Plakaty mogą być drukowane w pionie lub poziomie. Wybierając rozmiar plakatów warto zacząć nie od kosztów druku, ale od kosztów ekspozycji gotowych już materiałów reklamowych. Koszt druku plakatów jest tylko niewielką częścią kosztów związanych z wynajmem miejsc do plakatowania, bez względu na to na jakim nośniku będą one eksponowane. Dopiero po wykonaniu kosztorysu tej części budżetu warto wrócić do ustalenia formatu druku. 

Najczęściej stosowane w druku plakatów formaty to wielkości z grupy A i B. Pierwszy z nich zaczyna się od A0 a kończy na A3. natomiast B również zaczyna się od B0 i kończy na B2. Nie warto uczyć się rozmiarów na pamięć, uczynny internet w każdej chwili pokaże nam dokładną wielkość w centymetrach wybranego formatu. Dla zleceniodawcy najważniejszą informacją jest, że zarówno drukarnia jak i właściciele powierzchni reklamowych do wynajęcia operują taką samą skalą więc łatwo się porozumieć i łatwo obliczyć koszty ekspozycji plakatów. 

Projekt i wydruk

Najbardziej angażującym i trwającym najdłużej etapem produkcji plakatu jest jego projekt. Zwięzła forma plakatu, obraz i tekst muszą tworzyć spójny, wyrazisty, angażujący odbiorcę przekaz, bez tego plakat jest martwy. Jeżeli zależy nam na plakacie o cechach dzieła warto zlecić go nie grafikowi ale artyście. Nie zawsze jest to równoznaczne. Przygotowanie do druku i druk plakatu odbywa się w drukarni. Zlecając danej drukarni pełną obsługę jakiegoś projektu warto zwrócić uwagę czy drukuje ona wybrany przez nas format. Dotyczy to oczywiście wielkiego formatu. Nie każda bowiem drukarnia jest sama w stanie wydrukować każdą wielkość plakatu i musi pod-zlecać dalszy druk. My tego nie robimy u nas masz możliwość wydrukowania dużej ilości plakatów o różnych rozmiarach.

Wydrukujemy plakaty dla twojej firmy